Helly Hansen
Fra regntøy til global merkevare
Divisjonsdirektør og medlem av ledergruppen 1991-1996
Helly Hansen er ett av få norske merker som har klart å bygge et globalt image.
Bedriften har idag canadiske eiere, men fortsatt er den norske historien et viktig element i merkevaren.
HH ble grunnlagt allerede i 1877 for å dekke behovet for vanntette klær til sjøfolk, og ble etterhvert en hjørnestensbedrift i Moss.
I løpet av 1980 årene ble bedriften tatt over av Nora, og siden Orkla, og på begynnelsen av 90-tallet ble det satt fokus på internasjonalisering.
Som nyansatt selger fikk man grundig opplæring i produksjon og prosesser, og ble høytidelig tildelt et laboratorie «kit» som skulle brukes hos innkjøpere for å demonstrere hvor vanntett bekledeningen var. Utfordringen var at internasjonale kunder, som ikke hadde positive assosiasjone til merket , ikke fant dette godt nok. Vi ble utfordret på å fortelle en historie som gjorde oss unike og attraktive for distributørens kunder, til å bli synlige, bygge image og etterspørsel , og til å spisse oss i markedet på definerte målgrupper.
Konklusjonen ble å fokusere på seilere, som var tett på grunnlaget for etableringen av HH, men som også var en global sport med et høyt image. Sponsoring av Whitbreadseilasen, og testing av produktene basert på profesjonelle brukere ble et godt grunnlag for,design, historiefortelling og bygging av image som legitimerte merkevaren på volum markedene. HH ble faktisk sett på som trendsetter for seilklær på midten av 90-tallet. Siden den gang er bedriften utviklet til en global merkevare med høyt fokus på kundeverdi og branding.