Rådgivingstjenester

Vi tilbyr støtte til deg og din ledergruppe i utforming og forankring av en konkurransedyktig forretningsstrategi. Vår metode er basert på erfaringer fra bedrifter som har lykkes med å bli vinnere i sine markeder.

Forretningsplan

Forretningsplanen gir ledelsen og de ansatte et realistisk og klart bilde av hva man skal gjøre, hvorfor man skal gjøre det og hvordan man skal nå konkrete mål.

Våre verktøy er designet for å bistå bedriften i utviklingen og implementeringen av et slikt styringsdokument, der bærekraft (ESG) naturlig implementeres .

I prosessen avdekker vi uenigheter og misforståelser, trussler og mulighter. Vi klargjør mål og kritiske prosjekter, og vi legger en plan for implementering og oppfølging.

Oppsummert vil en styringspyramide på en enkel og tydelig måte gi et bilde på bedriftens strategiske retning:

  • En tydelig visjon som skaper engasjement og viser retning

  • En misjon som sier hvorfor bedriften kan nå sin visjon

  • En unik, attraktiv og relevant posisjon

  • Tydelige mål og fokusområder

  • Klare arbeidsoppgaver

  • Et samlende verdigrunnlag

Eksportstrategi

Norge blir sett på som det mest bærekraftige land i verden, og myndighetene arbeider for å posisjonere Norge som pioner på bærekraftige løsninger. Dette betyr at norske bedrifter har store muligheter til å ta differensierte og attraktive posisjoner i globale markeder, og at man kan få drahjelp av offentlig innsats.

Ekspo hjelper din bedrift til å utvikle en bærekraftig posisjonering som vil gi internasjonal konkurransekraft

  • Hva er potensialet i prioriterte markeder?

  • Hvem er konkurrentene, og hvilke styrker og svakheter har disse ?

  • Hva med logistikk, distribusjon og representasjon ?

  • Hvilke handelshindringer eksisterer ?

  • Hvilke krav setter eksport til våre produkter, vår organisering og vår kommunikasjone ?

  • Hvordan skal vi kunne ta en unik og attraktiv posisjon, eventuelt utnytte Norges omdømme ?

  • Hvordan bygger vi relasjoner og nettverk ?

Strategisk posisjonering

Undersøkelser i internasjonale målgrupper for norsl næringsliv viser at vi i Norge er.» Gode på produkt, men dårlig på marked». Tilbakemeldingen er at mange norske bedrifter har et stort potensiale i økt fokus på kunder, marked og merkevarebygging- «dere må bli mer markedsorientert» sies det.

Vi kaller det Strategisk Posisjonering ! Vi snakker om å implementere en markedsorientert kultur i bedriften:

Innovasjon i hele verdikjeden må være rette mot utvikling av differensiert kundeverdi, og bidra til å bygge økt konkurransekraft. Beslutninger må være basert på kunnskap og innsikt:

  1. En systematisk innhenting av kunnskap om kunder, konkurrenter og trender.

  2. På bakgrunn av slik kunnskap, utvikle en attraktiv, unik og relevant posisjon.

  3. Gjennom innovasjon i hele verdikjeden bidra til å bygge denne posisjonen.

Be om tilbud på

  • Eksportstrategi

  • Strategisk posisjonering

  • Kommunikasjonsstrategi

  • Bærekraftsanalyse

  • Markedsundersøkelse

  • Strategirevisjon