Helly Hansen


- Fra regntøy til global merkevare

Divisjonsdirektør og medlem av ledergruppen 1991-1996

Helly Hansen er ett av få norske merker som har klart å bygge et globalt image. Bedriften har idag canadiske eiere, men fortsatt er den norske historien et viktig element i merkevaren.

HH ble grunnlagt allerede i 1877 for å dekke behovet for vanntette klær til sjøfolk, og ble etterhvert en hjørnestensbedrift i Moss.

 

Viking Footwear


- Fra importør av fottøy til leverandør av tørre føtter

Administrerende direktør 1997-2001

Viking ble etablert som en gummivarefabrikk i Askim i 1920, og forretningsideen var å produsere kalosjer som kunne holde folk tørre på føttene.

 

Innovasjon Norge


- Fra utydelig posisjon til pioner på bærekraft

Prosjektleder IN 2015-2020

Norsk eksport har historisk vært basert på råvarer (75%). Dette har påvirket norsk bedriftskultur, og har gjort merkevarebygging til en misforstått og «unødvendig» disiplin.