Innovasjon Norge

Merkevaren Norge:
Fra utydelig posisjon til pioner på bærekraft

Prosjektleder 2015-2020

 

Norsk eksport har historisk vært basert på råvarer (75%). Dette har påvirket norsk bedriftskultur, og har gjort merkevarebygging til en misforstått og «unødvendig» disiplin.

Resultatet er at Norge, i motsetning til de fleste andre vestlige land, ikke har utviklet mange globale merkevarer, at vi har tapt 50 % av våre markedsandeler på eksport de siste 20 år, og at fokuset på profilering av Norge og norsk næringsliv har vært lite prioritert og fullstendig ustrukturert.

I 2015 etablerte derfor Innovasjon Norge prosjektet Merkevaren Norge som et sentralt element i å bidra til å bygge konkurransekraft for norske eksportbedrifter. Norsk opprinnelse har et differensieringspotesiale som ikke er utnyttet, og vi har unike byggesteiner for en attraktiv posisjonering:

  • Vår samfunnsstruktur med fokus på likeverd og rettferdighet

  • Vår evne og historie med å leve i pakt med naturen

  • Våre innovasjoner med fokus på teknologi og kvalitetet

Merkevaren Norge er et offentlig gode som norske bedrifter kan utnytte. Prosjektet har levert en strategi for hvordan vi kan gjøre Norge kjent som en Pioner på bærekraft. Prosjektet har også levert en innholdsbank for Team Norway for koordinert posisjonering av Norge og norsk næringsliv, en digital portal for synliggjøring av norske, bærekraftige løsninger, og en verktøykasse for bedrifter som ønsker å utvikle unike, internasjonale posisjoner. 

 Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg med å bygge en strategisk posisjon forankret i norske verdier! Som gir deg drahjelp fra Merkevaren Norge og Team Norway.