Viking Footwear

Fra importør av fottøy til leverandør av tørre føtter

Administrerende direktør 1997-2001

 

Viking ble etablert som en gummivarefabrikk i Askim i 1920, og forretningsideen var å produsere kalosjer som kunne holde folk tørre på føttene.

Grunderen var visjonær og dyktig, og etablerte Viking som en merkevare innenfor mange produkttyper, de mest kjente var gummistøvler og bildekk.

Etterhvert som andre tok over ledelsen ble litt av «kjærnebudskapet» glemt, bildekkdelen ble solgt, og på nitti-tallet var Viking fottøy as eid av Orkla.

I 1996 var man «teknisk konkurs», fokuset på merkevaren og kundeverdi var glemt, - bedriften så seg selv som en sentral importør av fottøy av alle typer.

En ny strategi ble utviklet,- fokuset ble lagt på kundebehov og kundeverdi, historien basert på tørre føtter ble vitalisert, og kolleksjonen utviklet for å levere på dette løftet.

I løpet av 2 år var bedriften igjen lønnsom. Orkla valgte å selge ut merkevaren til Vredestein i Holland, som etter noen år igjen solgte Viking tilbake til norske eiere.

 Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg med å bygge en strategisk posisjon forankret i norske verdier! Som gir deg drahjelp fra Merkevaren Norge og Team Norway.